Aktualizacja 4 czerwca 2020

Chlorella w proszku należy do częściej stosowanych suplementów diety przez osoby świadome i ceniące sobie zdrowy tryb życia. Produkt ten cieszy się popularnością nie tylko ze względu na właściwości, ale i swój skład chemiczny.

Chlorella w proszku

Czym jest chlorella?

Chlorella jest mikroalgą należącą do zielenic, przy czym jej produkcja na większą skalę zaczęła się w połowie XX wieku. Wiąże się z tym fakt, że dostarcza niezbędnych makro- oraz mikroelementów, a także może wzrastać w niekorzystnych warunkach. Zaraz po spirulinie jest najpopularniejszą algą stosowaną w suplementach oraz produktach kosmetycznych, ponieważ jej roczna produkcja wynosi około 2000 ton suchej masy. Charakteryzuje się ponadprzeciętną zawartością chlorofilu (uważa się, że posiada go najwięcej wśród poznanych do tej pory roślin). Pozostałe składniki chlorelli:

  • witaminy – m.in. A, C, D, K, B1, B2, B12;
  • minerały – m.in. wapń, sód, miedź, potas, fosfor, żelazo, mangan, magnez, cynk;
  • polisacharydy;
  • białka i aminokwasy – w tym niemal wszystkie aminokwasy egzogenne.

Chlorella w proszku jako suplement

Chlorella posiada niemożliwą do strawienia przez ludzki organizm ścianę komórkową. W związku z tym w okresie produkcyjnym należy ją rozerwać, aby następnie uwolnić cenne substancje odżywcze. W innym razie układ pokarmowy nie będzie w stanie przyswoić większość składników chlorelli. Algę tę można dostać w różnej postaci – od tabletek, po ekstrakty. Bardzo często jednak konsumenci decydują się na jej formę sproszkowaną.

Dlaczego warto suplementować chlorellę?

Alga ta cechuje się licznymi, korzystnymi właściwościami – wiele z nich zawdzięcza właśnie obecnemu w niej chlorofilowi. Poprawia nie tylko zdrowie, ale także urodę. Główne zalety chlorelli w proszku:

  • wspomaga trawienie, w związku z czym zmniejsza wzdęcia, biegunkę czy zgagę. Dodatkowo wzmacnia błonę śluzową żołądka i jelit;
  • obniża poziom cholesterolu LDL, zatem zapobiega miażdżycy naczyń krwionośnych;
  • przyspiesza regenerację tkanek, a w efekcie gojenie się ran;
  • oczyszcza organizm z toksyn i substancji szkodliwych poprzez ich wchłanianie, a następnie eliminację;
  • działa przeciwnowotworowo, przeciwwirusowo i antybakteryjnie;
  • wzmacnia odporność organizmu;
  • zmniejsza objawy nadmiernego spożycia alkoholu (tak zwanego kaca), a także objawy alergii;
  • neutralizuje nieprzyjemne zapachy;
  • pomaga utrzymać idealną sylwetkę, wspomaga przy tym odchudzanie.

Można zatem zauważyć, że regularne stosowanie chlorelli przekłada się na poprawę stanu zdrowia, urody, a w efekcie – na lepsze samopoczucie. Chlorella w proszku jest dobrym źródłem związków fenolowych oraz luteiny, gdyż gwarantuje aż 40% dziennego zapotrzebowania na te substancje. Dodatkowo pod tą postacią można ją wykorzystać jako dodatek do kosmetyków robionych samodzielnie. W tym celu wystarczy zmieszać odrobinę proszku z codziennie stosowaną maską na włosy czy peelingiem, a następnie cieszyć się efektami.

Proszek można także z powodzeniem dodawać do codziennych koktajlów czy smoothie, wówczas wzbogaci napoje zarówno o składniki odżywcze, jak i nietypowy smak.

Podsumowanie

Chlorella w formie sproszkowanej jest praktycznym rozwiązaniem, ponieważ można ją stosować zarówno jako suplement diety, jak i zewnętrznie w celach kosmetycznych. Podczas jej stosowania mogą wystąpić ewentualne skutki uboczne, jednak wiążą się one zwykle z nadwrażliwością na algi lub alergią. Ze względu na bogaty skład, liczne korzyści wiążące się ze stosowaniem, a także niewygórowaną cenę i dużą dostępność, warto zdecydować się na regularną suplementację chlorelli.

Bibliografia

  1. Bołonkowska O., Pietrosiuk A., Sykłowska-Baranek K., Roślinne związki barwne, ich właściwości biologiczne oraz możliwości wytwarzania w kulturach in vitro, Biuletyn Wydziału Farmaceutycznego WUM, 1/2011.
  2. Lazur J., Szewczyk A., Jękot B., (i inni), Suplementy diety zawierające chlorella vulgaris źródłem związków fenolowych i luteiny, XXIII Naukowy Zjazd Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego, Kraków 2017.
  3. Safi C., Zebib B., Merah O. (i inni), Morphology, composition, production, processing and applications of Chlorella vulgaris: A review, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 35/2014.
  4. Zdrojewicz Z., Bieżyński B., Krajewski P. – “Czy warto jeść algi?” Medycyna Rodzinna, 21/2018.